Hvilke tiltag har madindustrien gjort for at imødekomme danskerne stigende bevidsthed om sundhed og dyrevelfærd? Og hvorfor vælger flere at blive vegetarer og veganere? Læs mere her!

Danskernes bevidsthed om sundhed og dyrevelfærd rykker bjerge!

 

Sundhed og dyrevelfærd

 

Hvilke tiltag har madindustrien gjort for at imødekomme danskerne stigende bevidsthed om sundhed og dyrevelfærd?

Hvilke tiltag har mad-industrien gjort for at imødekomme danskerne stigende bevidsthed om sundhed og dyrevelfærd?

Flere og flere får øjnene op for sundhed og især den vegetariske og veganske.
Det skyldes den fokus der har været på den måde dyr lider på i mad-industrien, den globale opvarmning og ikke mindst vores krops sundhed.
I de seneste 3 år har efterspørgslen for vegetarisk og vegansk mad og hudpleje steget betragteligt.
Således kan man se flere restauranter tilbyde mindst én vegansk og én vegetarisk ret.
Jeg vil senere give eksempler på tiltag som supermarkeder har taget, efter den stigende bevidsthed hos danskerne, som har ført til at mad-industrien er i forandring.

Aktuelle emner i medierne

Grise

En af de største grunde til at flere mennesker går udenom kødet når de handler ind, skyldes de oplysningsvideoer der viser forholdene i de danske slagterier.
Blandt andet har det været op i medierne at 97% af alle grise i Danmark,
får klippet deres hale af uden bedøvelse, det såkaldte halekupering.
Derudover kom det frem at i 2015 blev der givet 82 tons antibiotika i dansk svineproduktion.
Grise får ofte antibiotika i en alder af 3-4 uger, når de bliver taget fra deres moder.

Det kom også frem i medierne at 15 millioner han-grise bliver kastreret uden bedøvelse,
i en alder af 2-7 dage. Dette skyldes de hormonelle forandringer en gris gennemgår når den når den kønsmodne alder. Dette giver grisen det såkaldte orne-lugt.

Fjerkræ

Over 100 millioner slagtekyllinger lever et sørgeligt liv i den danske kyllingeproduktion.
Deres levetid er ca 35 dage, hvor de vokser fra 60 gram til to kilo.
Dette skyldes de væksthormoner de får i deres levetid.
Det gør at de får svært ved at gå og i de sidste uger bevæger de sig næsten ikke.
Både grundet at deres ben ikke kan følge med i vokseværket og pga. pladsmangel.
De stuves sammen i massevis og ser aldrig dagens lys.

Emner som om sundhed og dyrevelfærd har optaget os de seneste år? Hvilke tiltag har madindustrien gjort for at imødekomme danskerne stigende bevidsthed?

Emner som om sundhed og dyrevelfærd har optaget os de seneste år? Hvilke tiltag har madindustrien gjort for at imødekomme danskerne stigende bevidsthed?

Kvæg

Over 85% af dansk kvæg kommer ikke udenfor stalden gennem hele deres liv.
Det betyder at de ikke kommer ud og græsser om sommeren.
I stedet fyldes de med hormoner og antibiotika og det påvirker både mælk og kød.
Derudover kom det frem at der 40.000 nyfødte jerseykalve aflives. Disse tyrekalve vokser meget langsomt. Det kan derfor ikke betale sig at opdrætte dem.

Mink produktion

I 2014 kom det frem om hvordan danske minkfarme behandlede deres mink.
Mange af de mink der blev opdrættet havde åbne sår og mærker.
Dette skyldes at de bliver sat sammen i massevis, således at de angriber hinanden og kommer til skade i burene.

Miljøbevidsthed

En del af de danskere der har valgt at mindske eller stoppe indtagelsen af kød,
efter flere film tog emnet op til diskussion. En af dem er
den amerikanske film Cowspiracy, der udkom i 2014.
Den viste hvor meget af USA’s og verdens kornproduktion blev brugt som foder til køerne.
Filmen viste hvilke konsekvenser de store firmaers ageren har på miljøet.
Den viste blandt andet hvor meget vand der skal til for at producere et kilo kød og hvor meget Methan køernes gasser var skyld i.
Film som denne gav indsigt i hvad sundhed er og hvordan sundhed,
miljøbevidsthed og dyrevelfærd i sidste ende, er 3 sider af  samme sag.

Den seneste film i rækken er What the health, som viser de helbredsmæssige konsekvenser
ved den måde vi lever vores moderne liv på og hvordan de største firmaer, bruger ressourcer på at skjule sandheden fra offentligheden.

Hvilke tiltag har madindustrien gjort for at imødekomme danskerne stigende bevidsthed om sundhed og dyrevelfærd? Og hvorfor vælger flere at blive vegetarer og veganere? Læs mere her!

Hvilke tiltag har madindustrien gjort for at imødekomme danskerne stigende bevidsthed om sundhed og dyrevelfærd? Og hvorfor vælger flere at blive vegetarer og veganere? Læs mere her!

Tiltag hos industrien

Danskernes bevidsthed for deres mad kom frem,
da Gallup i 2016 lavede en undersøgelse omkring danskernes madvaner.
Der svarede hver 3. dansker at de spiser mindre kød.
Ni procent af de efterspurgte var på kød-fri diæt. En af de foreninger der nyder godt af dette, er Dansk vegetarforening der har oplevet en markant stigning af medlemmer de seneste 2 år.

Halvdelen af dem som svarede at de spiser mindre kød, begrundede det med sundhed.
Resten reagerede med nogle af de ovennævnte faktorer.
Jeg vil nu komme ind på de tiltag som industrien har taget, for at efterkomme den efterspørgsel af bedre dyrevelfærd og flere veganske produkter i Danmark.

Dansk Supermarked

I 2016 valgte Dansk Supermaked (Netto, Føtex og Bilka) at sortliste buræg, således at de vil stoppe salg af buræg i løbet af de næste par år.
Resten af de danske supermarkeder fulgte trop og boykotter buræg.

Mange supermarkeder udvider deres veganske sortiment.
Senest har Irma udvidet deres vegetariske og veganske sortiment, under navnet ”Det grønne måltid”.
Dette sker efter den stigende efterspørgsel på vegansk og vegetarisk mad fra befolkningen.

Ben & Jerry’s udvider med vegansk is

I 2016 valgte is-giganten Ben&Jerry’s at udgive 4 is-varianter hvor de erstattede komælk med mandelmælk.
Den er lige blevet introduceret til det danske marked her i slut 2017.

I de københavnske gader er der kommet betragteligt flere food trucks, der tilbyder vegetarisk og vegansk mad fra hele verden.

Alt dette skyldes en stigende bevidsthed hos os, rettet mod bedre dyrevelfærd og bedre sundhed.
En bevidsthed om at mad kan påvirke vores helbred og at der er forskel på mad.
Vi kan med andre ord ikke bare fylde os med junkfood, kød, sukker og usund mad,
uden at det har effekt på vores helbred.

Men dette er kun starten på en lavine af forandringer som industrien må foretage,
for at efterkomme den stigende bevidsthed hos os danskere.

Sundhed er mere end hvad du spiser

Udover indtagelse af mad har vi danskere også rettet bevidstheden mod kosttilskud og hudpleje produkter.
I næste indlæg vil jeg sætte fokus på hvilke andre emner udover mad, der har haft en indflydelse på industrien. Her vil jeg primært sætte fokus på hudpleje.
Derudover vil jeg komme ind på hvordan hele Europa’s bevidsthed og mange års kamp, har forandret de teknikker der bruges til at teste hudpleje produkter på.

Kilder

https://politiken.dk/mad/madnyt/art5621505/Vegansk-mad-vinder-frem-i-Danmark
https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/mad-forbrug
https://www.business.dk/foedevarer/dansk-supermarked-sortlister-buraeg
https://ec.europa.eu/growth/sectors/cosmetics/animal-testing_da
https://www.b.dk/nationalt/danskerne-spiser-mindre-koed
https://ec.europa.eu/growth/sectors/cosmetics/animal-testing_da

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *